Hot Seat – de uitdagingen van een Tech Startup baasje

Schrijver niet te verwarren met fotograaf Daniel Shapiro die ik ken van Instagram. 

Woordje vooraf: Hot Seat: The Startup CEO is ook interessant als je niet direct aspiraties hebt om een start-up entrepreneur te worden. Shapiro deelt zijn ervaringen als meervoudig ondernemer van tech-startups. Een groot aantal zaken komen daarbij kijken – zeker ook interessant voor mensen zonder startup aspiraties. Daarnaast is het boek gewoon goed geschreven en wordt de materie geïllustreerd met smeuïge verhalen uit de praktijk van de startups van Shapiro.

Een soort boek dat ik nog nooit  eerder las.

Hoe belangrijk is het om een goede co-founder te vinden. De founders hebben idealiter complementaire skills, veelal is de een CTO, technisch en inhoudelijk georiënteerd, de ander is CEO en meer met business, funding en relaties bezig.

Hoe genereer en selecteer je goede business-ideeën. Ramit Sethi heeft herivoor een aanpak waarbij je kijkt naar marktgrootte en potentieel en dat uitgaat van de sterke kanten van de oprichter(s). De aanpak van Shapiro zet gegenereerde ideeën (brainstormen) uit tegen de “virtues”, de voordelen van de ideeën. Daarna worden er gewichten aan de ideeën toegekend, en worden de ideeën op een schaal van 1-10  gerankt. Dan kan je uitrekenen welke de ideeën zijn met de grootste potentie.

Shapiro gaat verder in op hele praktische uitdagingen, waaronder:

  • Hoe verdeel je de aandelen onder de oprichters, en schetst een aanpak gebaseerd op “skin in the game”, en toegevoegde waarde.
  • Hoe de juiste investeerders te vinden onder venture capitalists, angel investors, banken en andere partijen die geld in kunnen brengen.
  • Welke zaken moet je als CEO niet uit handen geven: team selecteren, visie bewaken, strategie bepalen, kritieke relaties beheren, cultuur bepalen.
  • Recruiting.
  • Hoe met board members om te gaan.
  • Interessante adviezen: probeer markten te bedienen die anderen mijden omdat deze markten (beperkte) nadelen hebben. Dat biedt een onderscheidende propositie.
  • Een goede CEO lijdt aan een gezonde vorm van het Imposter Syndrome: is bang dat hij er eigenlijk niet bij hoort en een bedrieger is die elk moment door de mand kan vallen; dat zijn succes puur een kwestie van geluk is, en niet van kunde.
  • Effectiviteit: een combinatie van Empowerment en doortastendheid.  Vermijd beslissingen door commissies, dat is misschien iets voor grote ondernemingen, maar desastreus voor startups.
  • Het verkopen van het bedrijf: wat is de waarde van de onderneming: het team, het product, of een volledige business.

Goed boek.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.